torsdag 13 december 2012

Julgodis

En av sakerna jag förknippar med julen är nog julgodis :)
Till varje jul brukar jag laga ischoklad och knäck, det är favoriterna. Det finns även massor med andra julgodis t.ex. wienernougat, olika fudge, kola med olika smaker osv

Knäck brukar jag laga utan mandel, men egentligen hör ju nog mandel till knäck.
Här kommer det recept jag brukar använda mig av, det är nog troligtvis det vanligaste, men det blir mycket gott!

2 dl Socker
2 dl Vispgrädde
2 dl Ljus sirap
1 dl Sötmandel

Blanda allt i en teflonkastrull, förutom mandeln. Koka ungefär 30 min tills smeten börjar bli seg. Man kan också göra kulprovet, dvs man droppar lite av smeten i en kopp med kallt vatten och ifall man kan forma smeten till en kula är knäcken färdig. 
Då smeten är färdig, kan man röra ner den hackade mandeln. 
Fördela sedan smeten i knäckformarna. Förvara svalt och lufttätt.

knäck

Knäck som kokar doftar helt underbart!

                   Knäck
Knäck
ischoklad
Ischoklad
                                       

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut. Brukar också laga julgodis. Min ischoklad vill bara ofta fastna fast i formarna... vet inte varför?! :)

    SvaraRadera
  2. Aj, hur gör den nu så. Jag brukar låta ischokladen svalna i formarna och sedan lägga dem i kylskåpet och ta fram an efter så mycket som det går åt.

    SvaraRadera